Thursday, May 29, 2014

majalah sepanjang zaman


Assalamualaikumm..

hari ni hari mengemas rumah sedunia.. sebab esok dah nak balik ke semenanjung ..
tadi masa kemas2 majalah..tetiba terfikir ... ehmm sekarang ni dah jadi mak orang ni baca majalah pa&ma, saji, keluarga , wanita...semua majalah2 dengan isu rumah tangga, keibubapaan dan masakan..

 dulu masa budak2 baca majalah2 untuk bebudak la kan.. masa remaja dengan majalah keremajaannya..
dan terus terfikir nak buat entry pasal ni.. . 
jom kita tengok majalah yang pernah saya suka sejak dari kanak2 sehingga sekarang.
.kalau uolls lahir tahun 80an mungkin same kot majalah2 kegemaran kita ni.. ..


masa sekolah rendah



majalah kuntum dan dewan pelajar

teringat dulu masa sekolah rendah, perpustakaan sekolah saya memang ada langgan 2 majalah ni.. 
so kami memang selalu berebut nak baca majalah ni bila masuk perpustakaan.. 
kalau nampak cikgu letak majalah terkini kat rak majalah dan saya tak sempat baca, saya akan ambik dan sorok kat mana2 dalam perpustakaan tuh.. selalunya saya selit kat bahagian buku2 yang memang jarang sangat orang baca dan pinjam.... haha.. 
keesokan hari kalau masa free saya akan pegi library ambik majalah ni kat tempat yang saya sorok..
so saya dapat baca dulu..lepas saya dah habis baca baru saya letak kat tempat dia balik.. haha..
pastu berebut2 nak masuk contest mewarna n karya adik2.. macam2 cerpen dok cuba tulis..tapi last2 dibakul sampahkan.. tak penah satu pun hantar... hahaha.. sangat mengimbau kenangan la bila tengok majalah ni... rupanya majalah ni masih ada sehingga kini.. saya ingat dah tak de dah..


majalah bujal

ade kawan saya dulu , dia selalu beli majalah bujal.. kami ni berebut2 nak pinjam.. 
tapi dia selalu nak bagi pinjam dekat orang yang kawan baik dengan dia saja.. 
nasib baik aku kawan baik dia..so dapat la jadi orang pertama selepas dia habis baca..hahaha... pandaikan saya cari kawan.. ngengeh.. saya dah tak berapa ingat dah isi kandungan majalah ni..
 tapi memang menepati jiwa kanak-kanak saya pada masa tu la..


majalah gila-gila

memang boleh jadi gila baca majalah ni.. sebab selalu gelak sorang2... 
kekadang tak lawak mana pun tapi buat2 gelak jugak.. nak menunjukkan kata dah jadi gila kot..
dah lama tak nampak majalah ni dijual.. mungkin dah tak de kot.. 


majalah anak-anak sidek

yang ni pun saya suka bace jugak.. tapi tak banyak sangat keluaran dia yang saya dapat.. 
..sekarang dah tak de kot majalah ni..


majalah salina..

ini memang majalah lama.. kalau tak silap keluaran pertama dia tahun 70an..saya pon tak wujud lagi.. 
pelik kan macamana saya buleh tersuka majalah ni masa budak2.. saya kenal majalah ni dari kawan saya.. 
masa saya darjah 6, saya selalu pegi rumah kawan saya.. 
kakak dia selalu langgan majalah salina ni.. so saya pegi rumah dia semata2 nak baca majalah salina.. 
gigih sangat kan... berbakul2 majalah salina ni kat rumah dia.. siap pinjam bawak balik umah lagi...
 hero dia nama jeff kot.. ingat lagi tu..haha.. 


masa sekolah menengah


majalah URTV

saya rasa majalah urtv adalah majalah hiburan yang paling femes la masa dulu.. 
mana ada majalah hiburan lain.. sebenarnya dari sekolah rendah saya tengok kakak saya beli majalah ni secara sorok2.. Takut mak marah.. Haha
tapi masa tu macam tak berminat sangat nak baca.. Bila kat sekolah menengah dengar kawan2 dok bercerita pasal retis, aku tak kenal langsung retis2 nih.. Ternganga jela ...so pinjam majalah urtv kawan2..pinjam jela.. Nak beli rase rugi..haha. baru la mula kenal retis2 nih .... penah jugak verangan nak jadik retis...kahkahkah... jiwa remaja..harus la membuak2 nak jadi cantik macam retis.. 
walau muka kau huduh tahap tempurung pon.. totap teringin nak jadikk retis kannnn... 
nasib baik aku sentiasa terbayang tamparan jantan abang sulung aku dan batang penyapu bonda tercinta..
huh simpan lam hati je la niat nak jadik retis tuh.. dulu mana ada retis pakai tudung , 
semua jenis tak cukup kain je.. so bagi mak aiii, 
dunia retis tu tersangatlah tak elok ye...
sekarang je dah banyak retis berhijrah..dan alhamdulillah.. dah ada banyak perubahan..


majalah mangga

hah saya pernah jugak suka baca majalah ni.. tapi tak penah beli jugak.. pinjam kat kengkawan jekkk.. Buang duit jekk beli majalah gini.. Tak de manfaat...tapi bace jugak...
pastu baru terperasann yang majalah ni suka tempek gambaq tepi kolam.. dressing pon hazab sangat.. 
atuk2 pun buleh leleh ayo lio tengok geng2 nih posing...
posing melampau sangat.. so saya jadi menyampah dan terus tak minat nak baca.. 
cover yang saya tempek ni ,saya dah pilih cover paling sopan.. sebab keluaran aidilfitri.. 



majalah ujang

saya suka jugak majalah ni.. sebab boleh hilangkan stress.. 
asyik ketawa jek baca majalah ni.. walaupun kekadang lawak dia sangat bodoh, 
aku turut mebodohkan diri untuk gelak jugak... 
orang kuat majalah ni ialah arwah pak cik din beramboi.. (alfatihah)


majalah mastika..

masa sekolah menengah duduk asrama.. bila duduk asrama ni macam2 cerita seram dok ada.. 
hantu ustaz tanpa kepala bertenggek kat koridor sambil pegang rotan.. tak boleh blah betoiii orang yang reka cerita ni.. tak pasai2 ustaz pon jadi hantu.. nampak nau malas pegi surau...
sampai nampak hantu ustaz..memang ustaz sentiasa menghantui puak2 malas pi surau nih,..haha.. aii sangat rajin...rajin tidoooo
semua orang  takut..tapi dalam takut2 pun nak jugak bawak keluar cerita seram.. 
siap bawak keluar cerita2 seram dalam  majalah mastika di tengah malam..
memaang masing2 mintak kena penampar hantu kot..
pastu mula la rapat2 katil sebab takut.. kekadang satu katil himpit 3 orang bila takut melampau.. pastu terjaga tengah malam nak g tandas pun ajak satu dorm teman... takutttttt


masa di universiti


majalah remaja

bila dah masuk universiti.. wahhh bajet remaja anggun sangat..i dah jadi budak u okeeyy.. BUDAK U.... wah terus besar kepala kau.. terus jalan mendongak.. haha.. melampau.. 
 baca majalah remaja  .... terasa sangat sesuai dengan status budak u tuh...kahkah..
.kengkonon sangat menyerlah keremajaan iolls bila baca majalah remaja kannnnn..


majalah dara

pastu wujud pulak majalah dara.com nih.. untuk remaja yang bertudung.. 
wahhh sangat kena dengan jiwa i olls lah masa tu.. sempat jugak verangan nak jadi gadis penghias kulit majalah kauuuuu.. haha... gelakkan aku secara harmoni.. ada hati tuuuu... 
nasib baikkk la masih waras lagi.. 



majalah cosmopolitan

hah bajet mat saleh pulaks dah.. ade kawan saya kenalkan dengan majalah ni  .. 
tetiba saya pun tersuka baca n terus beli.. budak u harusla bace majalah englishhhh kau.. 
baru nampak keinggerisan kau tuh..muehehe... kengkonon dengan baca majalah ni english kau improve la..hah aku rase macam tu jugak.. berpeloh2 jugak time presentation.. 
tergagap2 gak nak jawak soklan lecturer... majalah ni memang ada versi BM.. tapi i ollss tak layan ok versi BM.. ..hahaha...hover sangat kauu



masa bekerja


majalah nur

bila dah habis belajar n masuk ke alam pekerjaan... minat pun dah berubah.. 
dah lebih kepada wanita melayu terakhir la.. majalah nur la pilihan yang tepat.. sesuai lah untuk wanita bertudung.. ada jugak ilmu2 untuk menempuh alam pekerjaan.. tips interview dan tips2 bina keyakinan diri.. memang sesuai sangat lah..
tambah pulak masa ni dah menggedik2 nak kawen..huahua... 
so dia lebih ke arah meng ayukan diri.. persiapan untuk dirisik dan dipinang kauuu..
kang tak laku pulak kalau ganas2 sangat



majalah pengantin

lepas dah jadi tunangan orang... cinta kita pun beralih kepada majalah pengantin la.. 
tengok dalam majalah ni baju pengantin cantik2..hah kita pun apalagii.. dok verangan la nak pakai baju cantek cenggitu.. tapi bila tiba hari yang dinantikan2..aku sewa baju murahhan jekkkk.. hahahahha.. 
cantik jugakk la.. yang penting itu jek mampuuu... huhuu.. sia2 dok belek majalah pengantin selama setahun... 


selepas berumahtangga


majalah mingguan wanita

saya rasa ramai wanita yang suka baca majalah ni.. yang belum kawen pun baca kan.. 
sebab masa belum kawen pun saya baca majalah ni.. sebab kakak saya memang langgan majalah ni..
banyak info yang berguna pasal rumahtangga, hubungan suami isteri dan macam2 lagi la kan kat dalam majalah ni.. resepi pon adee


majalah harmoni..

saya ade jugak beli n baca majalah harmoni ni... tapi tak banyak sangat.. majalah ni pun banyak maklumat pasal rumahtangga 




majalah pa & ma dan majala mami & baby

hah bila dah pregnant , kita beralih kepada majalah ini la pulak ye... banyak maklumat pasal persediaan menjadi ibu dan tips2 berguna untuk dipraktikkan pada baby kita.. so sepanjang tempoh mengandung sehingga sekarang saya masih setia dengan majalah2 ni..



majalah masakan

sebenarnya sejak kawen memang saya suka beli majalah masakan atau buku resepi.. 
sebab suami tak suka menu yang berulang2.. dia suka sangat kalau saya cuba macam2 resepi.. 
so untuk menambahkan skill memasak harus la beli buku masakan macam ni kan.. 
sampai sekarang saya masih beli majalah2 ini.... sangat2 berguna bila dah kekeringan ide nak masak.. 
saya akan belek2 majalah2 ni .. 


10 tahun akan datang...


majalah midi

mungkin 10 tahun akan datang saya akan mula membaca majalah ni pulakss.. ohhh  tidakkk
..nak baca majalah remaja balik lah.. kengkonon jiwa remaja walaupun diusia safi rania diamond...muehehe 



* semua gambar adalah ihsan google.com











Wednesday, May 28, 2014

Ampunkan nenek ye cu

Assalamualaikumm..

Hhuhu terasa diri sangat nenek2 hari ni... Nanyok dah saya.. Faktor usia mungkin.. Haha 
Saya boleh terlupe nak masukkan nota cinta yang dah siap print ni dalam hadiah untuk pemenang.. 

Bukan main semangat lagi print nota cinta nih.. Last2 g pos hadiah saja.. Huhu .. 
Mohon maaf kepada para pemenang.. Tiada nota cinta buat anda.. Hadiah je la...nenek banyak lupa skrg ni.. Banyak makan semut kot..

tapi geram betul la kat diri sendiri... tak puas hati betul la.. caner boleh lupe ni nek.. adoiii...

walaupun nota cintanye simple je.. tak de la design bagai nak rak.. guna words je pong.. tapi totap jugak rasa tak pueh hati bila terlupa nih...huhu

ampunkan nenek ye cucu sekelian.. 





Friday, May 23, 2014

Amalan doa untuk Hamil


Assalammualaikumm..

nah cuci mata dengan gambaq wanita mengandung dulu.. hahah.. bila dia dah mula belek2 gambaq masa mengandung maknanya dia dah teringin dan pregnant lagi..mueheheh
 gambar ni di ambil 2 minggu sebelum bersalin..
rindunyeeeee nak pregnant lagi.. best sesangat .. suka sagt.. tambah2 time baby gerak2 dalam perot..
ohhh 40 minggu nan indah.. opss tak sampai patploh minggu pon..
ohh 38 minggu nan indah


sejak Mursyid dah masuk usia 3 tahun, saya memang dah bersedia sangat nak menambah umat muhammad..tengok mursyid pon macam boring jek main sesorang kan.. macam nak adik sesangat jekk.. macam dok merayu2 jekk.. mama plis mama plis.. mursyid nak adik.. muehehe
kalau ade adik, ade gak kawan die.. tak la asyik mama je kena jadi Monster .
Mursyid  asyik nak jadi superhero jekk.. 

sekarang umur Mursyid dah 3 tahun 7 bulan, . 
tapi belum ade rezeki lagi.. so saya banyak cari info2 pasal doa-doa yang boleh diamalkan untuk hamil ni.. ye la dah telan supplement macam2 dah. dah macam mini farmasi dah rak ubat/supplement ahkak tuh...
so kita kena ikhtiar dengan berdoa la pulak kan..
dan saya terjumpa amalan doa ni kat blog cahaya shifa dan saya rasa nak kongsi dengan kengkawan kat sini..
terutama untuk yang sedang berusaha untuk hamil jugak..
kalau yang dah tau abaikan jela ye..

jom kita amalkan sama2.. nanti kita update sape pregnant dulu.. haha..
amboi kau macam acara lari berpagar pulak...

Mulakan dengan bacaan

1) istighfar 11 kali
2) selawat nabi 11 kali
3) Al-fatihah 1 kali
4) Ayatul kursi - 1 kali
5) baca doa nabi zakaria (doa untuk mendapat zuriat) setiap kali selepas solat



cr picture to http://www.nurelhyatt.com/

6) Doa kesuburan 11 kali





cr to http://abuhassan.uitm.edu.my/

bacakan ayat2 di atas pada air bersih/ air minuman. selepas habis membaca doa kesuburan ,
hembuskan pada air minuman tersebut.
minum air minuman tersebut setiap hari dan boleh juga di sapu pada bahagian bawah pusat dan ke bawah sebanyak 3 kali sambil membaca doa kesuburan .
Insyaalah ..dengan izin allah jua..
kita cuma berusaha ..allah penentu segalanya..
doakan saya dipermudahkan rezeki zuriat ke2 ye kawan2..

nampak tu... muka mintak adik sangat kan... kann... kehkehkeh



Monday, May 19, 2014

aku tak pernah jatuh


Assalamualaikumm..




kalau nak join klik banner lep2 tu ye...
pakat2 la join bagi sokongan kat Petak Bunga yang dok cari idea nak karang novel cinta kot... muehehe
segmen ni di anjurkan oleh Petak Bunga.. dia nak kite jawab soalan di atas...

entry ini adalah bagi memenuhi jemputan petak bunga .. 
sebenarnya saya ni pemalu sikit nak cerita bab bunga-bunga cinta nih.. 
biarlah ianya menjadi rahsia saya dan si dia saja.. awww


saya rase kan sis petak bunga ni sebenarnya  tak puas hati dgn jawapan saya untuk liebster award hari tuh.. haha.. 
sajakan.. dia nak jugak jawapan jujur ikhlas dari hati yang tulus..
 sebab tu la dia wujudkan segmen cenggini.. kekeke

dia bagi soalan 
bagaimana kamu tahu kamu sudah jatuh cinta?

jawapan liebster award saya untuk dia
bila jatuh motor.. cinta pon jatuh sekali.. baru ku tahu cintaku jatuh rupanya

so, dia memang tak puas hati tu.. hahahaha.. 

jawapan sebenarnya...

saya tak pernah jatuh cinta.. cinta yang jatuh ke dalam hati saya.
.so awak kena tanya dengan cinta saya lah... kehkehkeh


mesti PB tak puas hati jugak...
pssst bagi hadiah rumah sebijik atau motor ducati baru aku bagi jawapan setebal novel.. 3 hari 3 malam baca tak abis2..
ampunn PB.. chek malu nak habaq kat sini.. 

Friday, May 16, 2014

Hari Guru 2014 Giveaway RM100


Assalamualaikum..

 ucapan saya ni saya tujukan untuk guru pertama saya iaitu mak saya, 
guru-guru yang pernah mendidik saya, rakan2 seperjuangan saya .. 
dan semua warga pendidik ..  


dulu aku tidak tahu membaca
dulu aku tidak tahu menulis
dulu aku tidak tahu mengira
dulu aku sangat cetek ilmunya
aku datang kepadanya dengan dada yang kosong
aku datang kepadanya dengan minda yang lopong

dia mengajar tanpa jemu
dia mendidik tanpa ragu
dia memberi tunjuk ajar satu persatu
dia membimbing tak mengira waktu
kerana dia adalah cikgu
niatnya hanya satu
menjadikan aku manusia berilmu

kini aku tahu membaca, menulis dan mengira
kini aku tahu serba sedikit ilmu dunia
kini aku telah menjadi manusia berjaya
dada yang kosong kini terisi dengan ilmunya
minda yang lopong kini bernas dengan idea

kerana .....
adanya cikgu di setiap langkahku
 adanya cikgu di persimpangan hidupku
 adanya cikgu membetulkan kesilapanku
 adanya cikgu menunjukkan jalan untukku
terima kasih cikgu atas segala didikanmu
akan ku kenang hingga akhir hayatku

selamat hari guru buat semua guru2 yang pernah mendidik saya..
terima kasih jugak untuk HH sebab jadi cikgu saya dalam dunia blogging ni..
untuk diri saya sendiri jugak yang kini bergelar guru..
pesanan ibu saya ... jadilah guru yang memberi manfaat kepada orang lain.. 
insyaallah











Thursday, May 15, 2014

Ibu oh ibu

Assalamualaikum...

Minggu ni semua orang sibuk dengan hari ibu.. Banyak entry yang keluar pasal hari ibu..
Saya berkesempatan baca jugak  entry kawan2 ..
Tapi x sempat nak tulis entry langsung sebab sibuk dengan mcm2 urusan..
Semalam ada masa free sikit.. Join GA jek sebab malas nak fikir n malas nak menaip..
So entry ni dah tersadai kat draft hampir seminggu.. Kengkonon nak up mase hari ibu..
Tapi tak sempat siap jugak..hari ni saya nak cuba siapkan jugak..


Bila nak bercerita pasal mak ni sebak di dada mula terasa.. Rindu kian mencengkam (wah ayat novel la pulok) .. Tambah2 bagi saya yang agak jauh dari mak..
 Adik beradik lain semua duduk dekat2 dgn mak.. Weekend je mesti jumpa..
Yang dok sebelah rumah mak lagi untung..hari2 boleh tengok mak.. 



Mak saya wanita yang sangat tabah dan kuat .. dia dipelihara oleh datuk dan neneknya..
dia tak pernah merasa kasih sayang seorang ibu..
Sebab ibu dia meninggal selepas 5 hari melahirkan dia.. Mak saya tak bersekolah tinggi..
Sampai darjah 2 saja.. Sebab datuk dan nenek dia tak mampu..
Mak saya berkahwin di usia 14 tahun .. Dan di usia 16 tahun dia dah jadi ibu..
Mak saya telah melahirkan 11 orang anak tetapi 3 daripadanya meninggal masa kecik..
Mak saya tak pandai membaca rumi.. Hanya pandai baca jawi..
Walaupun dia sekolah tak tinggi, dia boleh mengajar orang mengaji..
Mak saya seorang yang sangat lemah lembut..
Sentiasa bertolak ansur dan banyak mengalah..., dia mendidik anak2 dengan kelembutannya..
dia tak pernah memukul kami anak2 nya..
tapi kami sangat mendengar kata dia.. dia cuma tunjuk rotan yang dia simpan untuk menakut2kan kami.... tapi tak pernah guna pon rotan tu....
dia ibu paling hebat di mata dan hati  saya..
dia ibu yang paling tabah dan kuat dalam mengharungi liku2 hidup...
ayah saya meninggal masa saya tingkatan 1 .. mase tu abang saya masih di universiti, saya dan kakak saya di sek menengah dan 2 orang adik saya di sekolah rendah.
bayangkan beratnya bebanan yang tertanggung di bahu dia untuk menjaga kami tanpa seorang suami di sisi tapi dia tak pernah tunjukkan kesusahan yang dia tanggung depan anak-anak..
dia sentiasa cuba sedaya upaya usahakan semampu mungkin untuk anak2 dia belajar tinggi..
Alhamdulillah.. usaha dia tidak sia2....anak-anak dia semuanya berjaya ...
dan tiba masa untuk anak2 pula membalas jasa.. walau tak mungkin mampu dibalas semuanya...
sekurang2 gembirakan hari2 tuanya...bahagiakan hidupnya sebelum dia menutup mata..
saya sentiasa berdoa semoga allah panjangkan usia ibu saya dan sihatkan tubuh badannya ..
saya nak bagi dia rasa segala kesenangan hidup yang dia tak pernah rasai dulu..



selamat hari ibu buat ibu saya yang tercinta.. dia tak pernah paham pun bila kami dok kol n ucap selamat hari ibu.. soalan dia.. apa benda pulak dah hari2 ibu nih.. . mak tau hari raya ja..haha
hari jadi dia pun dia tak ingat dan tak peduli....
bukan hari ibu je kami ingat mak..hari2 ingat ....
walaupun mak saya dah tentu2 tak singgah sini..dia bukan reti bukak blog bagai nih..
jangan kan nak buka blog.. pegang "kopita" pun tak berani.. kehkehkeh..
saya nak juga cakap saya sayang mak ..dan mak adalah insan teristimewa di hati saya,,
terima kasih di atas segalanya...



Wednesday, May 14, 2014

The Liebster award

Assalamualaikum...




saya terperasan sejak dari minggu lepas ramai blogger post pasal liebster award ni.. 
memula saya nak buat2 tak tau je.. malas nak ambik tau.. 
tapi bila tengok makin ramai dok post pasal ni ahkak mula nak menyibuk..
 ish kena ambik tau jugak.. kang aku sesorang je tak tau.. 

jadinye saya pon godek2 la entry2 kengkawan yang post pasal liebster award ni..
 oo baru la tau ape kebende la liebster award tu..ingatkan macam grammy award ke hape.. 
rupanya cenggitu.. harap2 tak de yang tag..sebab takut tak de mase nak menjawab..(sibuk nau kau  ye) ..

.ok  tak payah la nak ceramah panjang pasal benda ni, sebab rasanya semua orang dah sedia maklum kot.. saya je yang tertinggal bas sikit.. 

memula si adik amy j tag.. pastu sis maria lepas tu sis izzah .. ingat kan dah abis.. tetiba ada lagi
petak bunga..
.hah hamik kau.. 4 orang tag.. kau jawab sampai pitam..
 harap jangan ada yang tag lagi... sebab nak abaikan pun rasa tak best..
.bila orang dah tag..rasa bertanggungjawab untuk jawab walaupun tak dapat hadiah..
 kurang2 bagi hadiah choki2..ok gak...kekeke... 

ok saya jawab yang memula tag dulu..adik amy j.....akak ringkas2  jawapan ye dikk.. sebab banyak lagi soklan nak hadap nih..



1)my mom old ic photo.. soooo cute.. like me..kehkehkeh

2)recite doa...segala jenis doa yang terlintas dalam kepala masa tuh.. 
doa masuk tandas, doa makan pon khatam abis.. 
pastu buat2 kengkonon tak nebes langsung.. padahal kat dalam hah tsunami...

3) humour, berinformasi.. paling penting updated la.. 
kalau dah bertahun tak update tak best la nak follow pon..

4)suke pegi pulau .. sebab tenang je tengok laut.. 

5)tak de nick name yang best2 pon.. 

6) banyak...muehehe (perasan)

7) i wish i am sweet 17 foreverrrrr...haha.. melampau...

8) since 2002

9) google, yahoo and now blogger 

10) tak ambik tau.. sebab my hsben setup everything on my phone.. ai tau gune jekkk.. hp pon dia belikan.. bil pon dia bayor..mithali sngt kannnn..

11)  1) daughter to my lovely mother , a wife to my beloved husband , mother to my handsome boy , 



next .. kita jawab soalan sis maria pulok..



1) saya seorang wanita muslimah yang berjiwa rakyat... muehehe.. 
saya seorang anak perempuan kepada seorang ibu tunggal.. isteri kepada seorang suami mithali..
 ibu kepada seorang anak lelaki dan guru kepada anak2 istimewa..

2) kedah

3) turqoise n pink

4) kalau dalam malaysia nak g terengganu sebab belum penah sampai lagi.. sadiskannnn

5) guru..dan saya dah pun capai cita2 saya.. boleh rujuk sini untuk maklumat lanjut

6) banyak maklumat berguna dan banyak peringatan untuk sentiasa bermuhasabah diri

7) terus maju di persada blogging ..hehe

9) rasa best 

10) sebenarnya saya blogging ni just suka2.. so tak de fikir apa2 harapan dan impian pon... cuma harap ianya bertahan lama la kot..


soalan sis izzah


1) skl, smks, uitm... 

2) happy go lucky.. creative jugak sikit2.. orang cakap la..

3) skima jawapan ada di sini .. muehehe.. keje senang..

4) rome .. sebab rase macam best jekk.. lagi satu korea.. nak fefeeling winter sonata..

5) tak tau la.. sebab belasah je tengok mane yang sempat tengok

6) nak masuk syurga..

7) mak sayee

8) blogging la..

9) bila nak guna sesuatu..tapi cari tak jumpa.. mase tak cari ..ade je benda tuh.. huhu..hanginnnn

10) saya masih baru dan belom kenal sangat blogger2 terkenal nih..hampunn otai2

11) cute mute blog awak tuh.. rasa tak layak lagi nak bagi tips.. sebab akak pon baru merangkak dok cari tips..


soalan dari PB



1) bila jatuh motor.. cinta pon jatuh sekali.. baru ku tahu cintaku jatuh rupanya

2) monkey love masa sekolah dulu.. meghela org kedah kata... kecik2 nak becinta

3) terputus di persimpangan jalan.. sebab umah dia simpang lain..umah aku simpang lain 

4) tak payah buang masa cintan cintun.. ada jodoh tak kemana

5) tak dak pasal.. cari pasal ada... kehkehkeh.. pasal aku dan keluargaku la.. takkan pasal rosmah mansor kot..

6) suami, anak, anak2 murid, keluarga, kawan2

7) pendapat bernas.. puji sikit2 dah la.. puji pujian hanya untuk allah...

8) dapat ramai kawan baru macam Petak Bunga ...kehkehkeh

9) menyampah sebab asal ade new entry petak bunga je.. aku mesti nak klik.. padahal aku nak buat bende lain mase tuh.. kacau toll la..

10) tak mau dekat2 sangat..kang jadi isu hubungan sejenis...kehkehkeh


okeh selesai semua hutang kak jemah.. jangan mengkomer berani2 nak tag ahkak lagi.. 
letih jejari runcing ahkak menaip.. terus hilang semua soklan yang dok pikio2 nak tanya.. 


soalan saya pulak....jeng jeng jeng


1) perkara pertama awak buat lepas bangun tido?
2)menu yang awak selalu masak untuk keluarga
3)apakah jenama handphone pertama awak?
4) permainan tradisional yang awak paling suka main masa kecik2.
5) lagu kanak2 apa yang awak paling suka nyanyi masa tadika?
6) berapa jam sehari awak habiskan masa dengan blogging?
7) subjek apa awak paling suka masa sekolah dulu ? kenapa?
8) apakah nama lain yang sesuai dengan blog my wonderful life ni?
9)macamana awak boleh terjerumus ke blog kuyu ni?
10) pandangan awak tentang blog saye... ( sekurang2 100 patah perkataan)... mueheheeh..

mangsa tag seterusnya... 


banyak lagi nak tag.. tapi dah tak larat nak mengetag.. kalau ade mase jawab, jawab la ye.. kalau tak de..abaikan jelah.. tak penting pon.. choki2 pon tak dapat.. kekeke..k bai



Monday, May 12, 2014

1st time menang GA


Assalamualaikumm...

selepas sedozen GA saya join.. akhirnya saya menang jugak..
yeeehaaa jom  tara kuca kuca . 
haha... sian... macam terliur sangat nak menang.. hakhak.. 
walaupun hadiah die bukanlah 30 ribu.... itu tak penting..
 yang penting kepuasan bila menang tuh..
fuhhh... rasa nak panggil wartawan kosmo mai temuramah i olls sebab menang rm30 ...

saya join GA artikel pilihan buasir otak bulan april harituh.. 
dok tunggu2 jugak result dia.. akhirnya sempena hari ibu , artikel iolls terpilih  sebagai salah seorang pemenang.... bukan saya sorang la dipilih.. ada beberapa orang lagi la.. kalau seorang je pemenang.. sah2 la aku tak menang..
sebab saya buat artikel pasal ibu.. kalau aku buat artikel pasal kucing mungkin kalah kot.. 
so tahniah lah untuk diri sendiri.. 
artikel tu juga ada di siarkan dalam blog buasir otak pada 10 mei ..

mengkomer tolong la layan mama kite bebel jap ok.... kite dah ngantuk sangat dengar dia membebel.. 



4 hari lagi


Assalamualaikum..


hai hai  4 hari lagi GA cuci lemari akan tamat.. Sape2 yang belum join cepat2 join.. 
Kang terlepAs gigit jari la awak.. jangan dah tamat baru awak teringat nak join.. 
tengok2 GA ahkak dah tutup kedai.. awak menangis meraung2 hentak2 kaki pun GA tetap tak kan open balik..kehkehkeh... 
so cecepat la join ye..
Insyaallah pengumuman peserta akan dibuat pada 18 mei.. 
Tapi kalau saya tak sabar2 nak umum saya akan umum lebih awal.. 
Saya ni memang jenis tak sabar sket.. Kekeke.. .. 
hadiah semua akan di pos selewatnya2 sebelum 30 may.. 
sebab 30 may iollss dah nak terbang membelah awan..
hadiah semua dah ready ..tunggu nak  tulis nama pemenang n hangkut bawak g pejabat pos jek..
tetiba rasa nak tutup cecepat GA tuh.. 
tengok tu memang tak sabaq2..



cepat2 join mak cik pakcik sekelian.. sikit lagi GA mama kite nak tamat dah tau... hah tunggu ape lagi tu...

weewitttt2 pengumuman penting ni untuk rakyat jelata sekelian...
Mungkin bulan jun nanti akan ade lagi GA sempena anniversary saya n abah mursyid yang ke 6..
ada Hadiah menarik jugak tau..... Dan mungkin ade hadiah istimewa dari bukit tinggi indonesia.. 
Sebab kami akan ke sana cuti sekolah nanti.. 
Kena jenguk2 blog ni selalu sebab saya takkan bagitau tarikh yang tepat.. Tapi yang pasti lepas saya balik dari bukit tinggi la.. 
sengaja tak mau habaq tarikh sebab nak suruh hampa mai jenguk2 sini selalu.. muehehehe


ok nak p makan lu.. satg nak  menjawab soklan liebster award tuh.. dah 3 orang tag saya.. tak sompek eden nak jawab lagi..

Thursday, May 8, 2014

jubah cantekkkkkkk



Assalamualaikumm..





abaikan contengan kretip anak hakak di dinding itu.. sila pokus pada subjek utama.. 
cantek tak jubah nii?? cantek kann.. sape nak angkat tangan... 
hah tak payah le awak peloh2 ketiak nak angkat tangan, 
bukan hakak nak bagi pree pon.. 

saya beli jubah ni dekat fabuloushijab.. 
feliciayeap jadik model .. tengok dia anggun je pakai jubah ni,
 haku pon tergedik2 nak rase cantik macam felicia tuh.. 
tanpa ragu2 lagi..terus beli.. harga die rm179 kalau tak silap la..selalu beli saiz m boleh je masuk elok.. 
yang ni tersanggut kat tangan.. tangan jenis beso betis tu yang sangkut.. 
masuk boleh ..tapi jadi macam robot sebab tangan tak leh angkat.. 

ohh kuciwa nyee... harapan nak verangan cantik macam felicia yap hancur musnah.. 
so saya tengah fikirkan beberapa pilihan di bawah :

1) jual dengan harga murah sikit(hanger sebagai preegip) kekeke
ade ke orang nak beli ???

2) sedekah kat anak buah 
( anak buah dekat 2 dozen lebih..macam tak adil kalau sorang jek dapat kan..takkan mak buah nak kena hangkut jubah 2 dozen bagi adil)

3) buat GA dengan tarikh tamat 1.1.2015..kehkehkeh
(ehmmm GA dengan tempoh yang lama baru berbaloi dengan rega jubah tu.. hah berjanggut la peserta tunggu nak umum result..)

5) tetas bahagian tangan dan jahit balik
(susah nak tetas n jahit balik sebab ada lace" alasan orang tak reti")

6) simpan kat bakal anak pompuan...kekeke
( bila tahun pun tak tau la allah nakbagi rezeki anak pompuan..kalau ada pon nak kena tunggu dia beso mau 15 tahun gak kena tunggu.)


mohon awak2 yang singgah di sini buat pilihan sat boleh...

ikan masin buat mama


Assalamualaikumm..


biasanye lepas sekolah saya akan keluar lunch dengan hasben..
 kalau dia tak boleh keluar dia akan bagitau awal2..kalau saya ada hal kat sekolah pun saya akan bagitau awal2.. 
 tadi dengan kompidennya tanpa wasap dia dulu terus je g congok tunggu kat ofis dia.. 
dah sampai ofis baru kol..tak angkat.. wasapp tak balas..ahkak bersabar lagi.. walaupun perot dah berdondang sayang... 
tetiba wasapp bunyi.. hasben balas pendek jek " meeting" argghhhh kalau dia meeting maknanya dia tak keluar makan.. 
sebab pas meeting akan ada aktiviti makan2..
 alaaa ni yang ahkak tak suke ni.. nak kena g kedai makan sorang2.. . 
saya paling malas nak g kedai makan sorang2 walaupun untuk menapau.. 
kalau ada drive tru kan bagos.. senang sket.. 
tak payah la haku bersusah payah nak cari parking, pastu nak gores dan menang  kupon parking lagi.. 
pastu nak berjalan lenggang lenggok mak limah sorang2 masuk kedai.. ohh tak sanggup.. 

oleh itu, saya lebih rela balik umah masak ,
 walaupun perot bukan lagi berdondang sayang..dah keluar metalica dan kekadang hip hop dah.. 
so terus balik rumah.. dengan tangan pun dah mula parkinson dah sebab dah tahap kebulur 
sebab dari pagi tak makan.. 
terus masak nasi..goreng ikan sepat masin atau mak saya panggil sepat ronggeng ..tak tau la tang mana ronggeng dia tuh..dengan bawang n cili..pecah telor buat telor mata kebau....kebau jugak jadi mangsa..
menu paling pantas dan menyelerakan 

dah siap semua.. 
dengan lafaz bismillah tanpa toleh kiri kanan terus ngap...
perghhh nikmatnya ikan masin ...tambah2 masa tengah kebulur cenggini..
alhamdulillah dah kenyang.. nikmat allah yang tidak ternilai..

itu ja kak jemah nak habaq..tajuk entry macam kisah sadis batu belah batu bertangkup.. muahahaha




Wednesday, May 7, 2014

Resipi murtabak sedap

Assalamualaikum...

Suami saya sangat suke makan murtabak... Tambah2 kalau bulan puasa kan... 
Wajib la cari murtabak untuk berbuka.. 
Tapi kat bintulu ni nan hado la murtabak yang betol2 ngam dengan anak tekak dia ... 
Semua dia kata x best.. Kalau dah orang buat semua tak sedap, hah buat seniri la..

Dia memang semangat nak buat murtabak.. Apa lagi terus masuk dapo cari bahan.. 
Saya pon sukeee sebab boleh rehat ... Tak payah ahkak poning2 pikio menu malam ni dah.. 
Dah ade orang nak buat murtabak...boleh ahkak baring2 rilek2 verangan2 ..nanti kite bangun pekena murtabak je... tapi ...baru je baring2.. Orang di dapo dah panggil..
".mama....Tepong mane... Planta mane.... Garam mane... Adooii.. 
Hilang mood nak rehat... . Terpaksa la g Dok lepak kat dapo dengan anggunnya sambil membebel..
 Mane hakak tak bebel.. Cari benda semua tak jumpa... 
Padahal benda tu dok betul2 depan muka.. Sikit lagi nak masuk lubang hidung...

ok jom layan resepi murtabak abah mursyid ni...
sedappp ooooooo...kite tak tipu.. alif lam lam ha.. kalau tipu kite berdose..

resepi ini di taip sendiri oleh empunya resepi.. dan diedit oleh makcik kepochi.  isteri mithali

*  Adunan ini dapat menghasilkan sebanyak +-10 biji murtabak

bahan-bahan: 

Kulit Murtabak

2 cawan tepung gandum
1 sk garam
2 sk gula
Air
Planta

Cara menyediakan kulit Murtabak:

1.  Masukkan sedikit gula ke dalam tepung gandum
2.  campur garam dengan air untuk dijadikan air garam le.. takkan air mata air kot..
3.  Air garam dimasukkan sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan tepung, 
Uli sehingga doh tidak melekat kat jari jemari mulus awak tuh..kalau melekit lagi tambah tepung je ye.. 
4.  Bentukkan separuh bola tenis dan disapu dengan planta di sekeliling doh tersebut.  Biarkan ia kembang selama lebih kurang 3-4 jam



Inti Murtabak

Setengah kilo daging / ayam yang dicincang / hancur
2 biji kentang
2 ulas bawang besar (sederhana)
3 ulas bwg merah kecil
3 ulas bawang putih
Setengah inci halia
Air asam jawa
1 bungkus kecil Serbuk kari daging/ayam babas
2 sb Serbuk kurma/sup 
Satu ketul Stok ayam maggi
Minyak masak
Air
 Secubit garam
2 sb gula
Daun sup

cara nak buat inti murtabak

1.  Tumis bawang besar, bawang putih dan halia.  Masukkan daging tadi.
2.  Masukkan air asam jawa, serbuk kari, serbuk kurma, sedikit air dan kentang yang dipotong dadu tadi.
3.  Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
4.  Masak sehingga airnya agak kering.
5. Masukkan daun sup dan sejukkan.


Cara mencanai murtabak

1. Potong setengah bawang besar, di potong biasa
2.pecahkan sebiji telur dan ambil inti daging yg telah disejukkan dalam 2 sudu ikut selera anda dan campur dgn bwg yg telah dipotong tadi.
3.tuangkan minyak sedikit atas kuali leper, aku guna pemanggang serbaguna ganti kuali supaya masak cepat. nak cepat je kau..
4. Masukkan bancuhan telur n inti daging tadi, masak sehingga separuh masak.buatlah bentuk petak or bulat agak2 boleh balut dgn doh td.



5. Canaikan doh tadi nipis2 dan letakkan inti murtabak yang dah dimasak atas kulit canai tadi dan balutkan perlahan supaya tak terkoyak. kena lemah lembut sikit ye.... 
part ni ahkak le kena ambik alih.. abah mursyid jari jenis kayu jati punye...



6. Goreng sehingga masak kekuningan....


Kuah bawang 

Campurkan gula, cuka, air (supaya tidak terlalu masam), bawang merah dan beberapa titik sirap.  
Kacau sebati. Dan biarkan selama sejam.

dah siap.. boh lam pinggan dan kita ngap same2 ye.. jangan lupa baca doa makan dulu.. jangan gelojoh sangat..tau la sedap.. kehkeh.. selamat mencuba ye.. boleh jual ni.. kalau awak buat jual. ahkak mintak komisyen 50 % je.. tak banyak pun..ngengeh...



Monday, May 5, 2014

wajah baru Mursyid

Assalamualaikumm..

Asal lalu kat imigresen je mesti die tegur suruh tukar gambar kat passport Mursyid..
sebab muke die dah lain.. 
tapi biase la.. perangai mak dia ni kekadang suka bertangguh.. bukan kekadang la... 
macam selalu la jugak.. ni pun tengah bertangguh ni..
 dari pukul 3.30 tadi kate nak start masak.. tapi dok depan laptop lagi.. ekkeke..

di sebabkan cuti bulan 6 nanti kami nak g jalan2 ke Bukit Tinggi, Indonesia, terpaksa le jugak g tukar gambar kat passport die tuh.. kang tak pasal2 anak hakak kene tahan kat sana.. tak ke naya weh..

so Jumaat lepas baru berkesempatan jenguk pejabat imigresen tuh.. 
malas betul nak g melawat situ.. bukan ade makan2 pon..kehkehkeh.. 
kena menunggu dengan penuh keboringan je..
 nasib baik sekejap je proses tukar gambar tu.. tak sampai 15 minit siap..
 tapi tak leh ambik lagi..sebab hakak pegi dah lewat..diorang dah nak tutup.. 
so hari ni baru leh ambik..

tadi pukul 2 tepat..saya dah terpacak kat depan pejabat imigresen tu.. 
nasib baik tepat2 pukul 2 diorang bukak.. kalau tak penuh la peti cadangan/komen diorang tu dengan surat komplen akak...




dulu aku gemok sekarang aku kurus.. rahsianya..... biarlah rahsia...